Najlepsza farba do balustrad metalowych?
Krótko? Tak naprawdę, to nie farba!
Kiedyś pracowałem jako spawacz w warsztacie zajmującym się produkcją kutego żelaza na zamówienie. Była to mała firma z dwoma spawaczami i malarzem pracującymi na jednym pomieszczeniu. Po złożeniu sekcji niosłem ją ręcznie do malarza. Czekając, aż spawy ostygną, przyglądałem się pracy malarza.
Najpierw szorował stal acetonem, aby usunąć fabryczną powłokę. Jest to warstwa smaru, którą odlewnie pokrywają stal, aby zapobiec rdzewieniu. Kiedy to było zrobione, dawał każdemu kawałkowi dwie warstwy czerwonego podkładu, aby dać farbie coś, do czego można się przyczepić. Dzień później, po stwardnieniu podkładu, nakładał ostatnią warstwę czarnej farby na każdą sekcję. Następnego dnia ładowaliśmy je na ciężarówkę i montowaliśmy. Jedną z rzeczy, które mnie wyróżniały, było to, że bez wątpienia używaliśmy pędzli piankowych do poprawiania farby w miejscu, w którym prześwitywał czerwony podkład. Farba słabo przylega do metalu, nawet po zagruntowaniu. Okazuje się, że najlepszą farbą do metalowych balustrad wcale nie jest farba. Inne powłoki lepiej trzymają się, wyglądają bardziej równomiernie i trwają znacznie dłużej, gdy są nakładane na metal.
Dlaczego farba nie przykleja się do metalu?
Metale mają przez cały czas stałą strukturę krystaliczną. To sprawia, że metal jest wytrzymały, a w przypadku budynków o dużym natężeniu użytkowania, takich jak mieszkania, sprawia, że metal jest najlepszym materiałem na balustrady balkonowe. Stal ma mikroskopijne nierówności, ale są one ograniczone do powierzchni. Jeśli słyszeliście historię kuchenną o tym, jak przyprawianie patelni żeliwnej wymaga podgrzania jej, aby otworzyć i zamknąć pory patelni, to odnosi się do tych nieprawidłowości. To nie tyle pory, ile mikroskopijne wgłębienia i długie szczeliny powstałe w wyniku obróbki metalu w odpowiedniej formie. Te wgłębienia nie zapewniają dużej przyczepności farby, ale mogą zatrzymywać oleje i wodę, które uszkadzają powłoki lakiernicze.
Ochrona metalu przed rdzą może wpływać na przyczepność farby
Jak wspomniałem na początku tego postu, stal ma powłokę zapobiegającą rdzewieniu, aby zapobiec zniszczeniu stali przez korozję, zanim dotrze ona do wytwórcy. Stosowane są dwa popularne rodzaje powłok.
Fabryczna powłoka
Powłoka fabryczna to cienka warstwa smaru nałożona na stal. Zapobiega to rdzewieniu podczas transportu i przechowywania, ale smar wchłania się w niedoskonałości na powierzchni stali, a uwięziony smar może zostać uwolniony, gdy zmieni się temperatura stali. Całkowite usunięcie wymaga obróbki cieplnej lub wypalenia tłuszczu, a sklepy często nie mają możliwości wypiekania dużych kawałków przed pokryciem ich podkładem i farbą.
Cynkowanie wstępne
Cynkowanie wstępne to cienka powłoka cynku nałożona na metal, która chroni stal przed rdzą. Jest to bardzo skuteczny środek zapobiegający korozji, o wiele skuteczniejszy niż powłoka smaru. Łatwiej też jest malować, ale gdy niektóre rodzaje farb olejnych i lateksowych zostaną użyte do galwanizacji, zareagują one z cynkiem, powodując zmydlanie. To skutecznie tworzy mydło i spowoduje odklejenie farby.
Galwanizacja wypala się podczas spawania, co może powodować stan zwany gorączką metaliczną, która jest w najlepszym razie nieprzyjemna, a w najgorszym śmiertelna. Z tego powodu spawacze nie lubią stali ocynkowanej. Co więcej, wypalanie cynku podczas spawania usuwa również warstwę antykorozyjną, tworząc miejsce dla rdzy w produkcie końcowym. W rzeczywistości spawanie stwarza kilka problemów, które zwykle są ignorowane.
Spoiny wymagają specjalnego gruntowania, aby utrzymać farbę i chronić przed korozją
Spawanie wiąże się z kilkoma problemami, którymi rzadko się zajmuje. Smar z powłoki walcarki może zanieczyścić spoiny, tworząc porowatość — lub puste przestrzenie, które przechodzą przez całą spoinę — w spoinie. Cynk może również zanieczyszczać spoinę w podobny sposób, gdy nie jest ona całkowicie wypalona. Oba procesy mogą pozostawić ścieżkę, w której wilgoć przedostaje się do wnętrza balustrady i powoduje rdzę. Spoiny są również niejednolitą powierzchnią z dużym stopniem różnicy głębokości pomiędzy różnymi częściami spoiny. To najgorsze z obu światów, ponieważ szorstka powierzchnia jest zbyt głęboka, aby farba mogła w pełni wypełnić. Pozwala to na gromadzenie się wilgoci w pustych przestrzeniach, powodując rdzewienie.
Istnieją dwa sposoby zapobiegania rdzewieniu spoin. Pierwsza to cynkowanie ogniowe. Po spawaniu przedmiot obrabiany jest zanurzany w kąpieli stopionego cynku w celu utworzenia lub przywrócenia odpornej na rdzę powłoki galwanicznej. Jest to trwałe, ale ma pewne wady, jedną z nich jest to, że zwykle nie wypełnia wszystkich szczelin w spoinie. Cynk i stal również wywołują reakcję elektryczną, gdy są mokre (a zwłaszcza gdy w grę wchodzi sól), powodując szczególny rodzaj korozji zwanej korozją galwaniczną, w której cynk zaczyna szybko wiązać się z tlenem, tworząc tlenek cynku. Może to spowodować powstanie białego proszku, który uszkodzi farbę i inne powłoki o wyglądzie.
Powłoka elektroforetyczna lub e-powłoka jest lepsza. Jest to chemicznie niereaktywna powłoka tworzona przez umieszczenie kawałka metalu w wannie i przepuszczenie przez niego ładunku. Powoduje to, że metal silnie przyciąga powłokę do nawet najmniejszych szczelin, usuwając puste przestrzenie, w których może gromadzić się wilgoć. Pozostawia kawałek dobrze zagruntowany do malowania lub innego rodzaju powłoki.
Malowanie proszkowe to najlepsza „farba” do metalowych balustrad
Powłoka proszkowa to powłoka o wyglądzie, która ma postać proszku zamiast płynu. Ten proszek ma ładunek elektryczny, który powoduje, że przykleja się do przedmiotu obrabianego. Ciekawym efektem ubocznym ładunku elektrycznego jest to, że nakładanie zbyt grubej warstwy na metal jest trudne, ponieważ naładowany proszek odpycha nadmiar. Pomaga to zapewnić równomierną sierść. Wypiekany w wysokich temperaturach proszek rozpływa się w płyn, a po ostygnięciu pozostawia gładką, równomierną powłokę.
Malowanie proszkowe ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi technikami malarskimi. Proces odbywa się w kontrolowanych warunkach, co zapewnia silne wiązanie z metalem. Jest to elastyczna powłoka, która rozszerza się i kurczy z metalowym elementem, do którego jest przyklejona, co oznacza, że nie pęka i nie pozwala wodzie lub innym substancjom działać między nią a powierzchnią metalu. Jedyną prawdziwą wadą farby proszkowej jest to, że nie da się zaprawić w taki sam sposób, w jaki można zaprawić farbę. Barierki Olsztyn, to jedno, ale wysokiej jakości farba proszkowa raczej nie będzie wymagała poprawek. W połączeniu z e-powłoką, malowanie proszkowe bardzo utrudnia rdzewienie oparcie dla stóp, dzięki czemu możliwe jest posiadanie balustrad, które nie rdzewieją.